Leesa Slaap. 6 Vragen Met Mitchell Murphy, Creatief Directeur

2014 was een spannend jaar voor matrassen en slapen. Een vlaag van nieuwe matrassen heeft de rollen omgedraaid in een van de oudste en meest gerespecteerde industrieën ter wereld. De nieuwste onder deze start-ups is Leesa Sleep.

Leesa heeft een frisse nieuwe kijk op hoe een matras eruit moet zien, aanvoelen, slapen en kosten. Hun team is wendbaar, maar wordt van top tot teen ondersteund door innovatie en design-rocksterren. Mitchell Murphy is een van deze ontwerpprofessionals. Mitch, voormalig creatief directeur van het internationaal erkende Frog Design van Frog Design, is nu verantwoordelijk voor de ontwerpvisie voor Leesa-matrassen.

Mitchell was zo vriendelijk om eerder deze week met me te praten over zijn nieuwe project. Hij gaf me ook de inside scoop over de nieuwste matras die op internet is verschenen.

Mitchell Murphy Creative Director voor Leesa

Sleepopolis : Allereerst bedankt dat je de tijd hebt genomen om te gaan zitten en je werk aan Leesa te bespreken. Voordat we erin duiken, zou je mijn lezers een beetje over je achtergrond kunnen vertellen? Wat zijn enkele van uw meest opvallende recente projecten?

Mitch: Ik heb de afgelopen 15 jaar merken, producten en diensten gecreëerd voor zowel start-ups als enkele van de grootste bedrijven ter wereld. Ik werkte bijvoorbeeld met Gatorade om ervaringen voor atleten te creëren die hen opnieuw met het merk verbindt. Ik heb ook producten ontworpen voor de consumentensoftware van Coca-Cola en AT&T. Ken je de Coke Freestyle-frisdrankautomaat? Dat interface-ontwerp was mijn idee.

Sleepopolis : Ja, die zijn echt gaaf.

Mitch Ja, dat was mijn UI-ontwerp. Ik heb omgevingen voor banken en producten voor GE ontworpen, dus ik denk dat mijn ervaring vrij breed is. Ik ben opgeleid als industrieel ontwerper, maar ik zou zeggen dat mijn focus ligt op wat ik ervaringsstrategie noem, dat is echt over het helpen van merken om alle verschillende touchpoints die ze hebben te verbinden, niet alleen focussen op een enkel product of stuk software. Het gaat erom naar de hele strategie van het bedrijf te kijken en hen te helpen betere verhalen te vertellen met hun producten.

Voor Leesa werkte ik als creatief directeur bij Frog.

Ze zijn een groot ontwerp- en innovatieadviesbureau. Hun naam werd voor het eerst beroemd door hun werk aan de vroege Apple-producten van 203 cm.

Sleepopolis : interessant. Je hebt de afgelopen jaren veel innovatieve en toffe producten gemaakt. Wat was het specifiek over matrassen dat je dwong om bij Leesa te komen werken?

Mitch We zijn erg enthousiast over de mogelijkheid om iets nieuws te ontwerpen, niet alleen een product maar ook een bedrijf. Ik denk dat design zich tegenwoordig op een heel interessante plek bevindt waar ontwerpers zich niet alleen richten op een enkel ambacht of een enkele verticale, maar ze ontwerpen ook bedrijven. De kracht van design om bedrijven te verplaatsen is behoorlijk verbazingwekkend, en het toepassen van dat op de matrasindustrie via Leesa was de perfecte kans.

Leesa Slaap

Ik ben een ontwerper en zoek altijd naar manieren om slechte ervaringen te verbeteren. De matrassenindustrie was de perfecte plek voor deze verandering. Elke keer dat je met oplossingen komt en industrieën op hun kop zet, is dat denk ik gewoon heel erg leuk.

Sleepopolis Zeker. Het was een oude industrie die relatief stagneerde, totdat Leesa en anderen erin sprongen om de ruimte opnieuw te bedenken. Het is erg interessant.

Mitch Precies. Als je design ziet als meer dan alleen een matras er mooi uit laten zien, kun je gaan nadenken over hoe mensen slapen en met welke uitdagingen ze worden geconfronteerd.

Sleepopolis : Dat is een fantastisch verhaal. Het klinkt alsof je daar geweldige dingen gaat doen. Voordat we ingaan op de details van het Leesa-ontwerp, kun je iets vertellen over de belangrijkste invloeden van je ontwerpcarrière? Waar haal jij je inspiratie vandaan?

Mitch Grappig weetje: ik ben een enorme klimmer en bergbeklimmer. Ik denk dat ik veel inspiratie uit de buitenlucht haal. Ik ben elke dag buiten. Ik ben ofwel hardlopen of fietsen of klimmen of skiën, of iets doen. Mijn carrière is gevormd door het besef dat design is als de beklimmingen of klimtochten die je maakt. Je kent je doel, maar niet hoe je daar gaat komen.

Het is niet altijd een duidelijk pad en onderweg duiken er dingen op.Ontwerpinspiratie van buiten, de natuur en mensen

Ik geloof dat ik ook beïnvloed en geïnspireerd word door andermans werk. Of het nu verschillende mentoren zijn of ontwerpers, ik haal inspiratie bij iedereen. Als ontwerper hoef je alleen maar rond te kijken in je dagelijkse omgeving en de mensen met wie je omgaat en dat vermogen om die kleine dingen die je elke dag ziet met elkaar te verbinden en die toe te passen op de grote problemen die je probeert op te lossen.

Sleepopolis: Dus wat is het met het buitenleven en de mensen die je hebt opgenomen in het ontwerp voor de Leesa? Hoe ben je tot het definitieve ontwerp gekomen?

Mitch : Dat is een goede vraag. Ik begin altijd met mensen in mijn ontwerp, en meestal praat ik met hen over de problemen die ze hebben. Deze problemen doe je als ontwerper. Ten eerste hebben mensen moeite met slapen omdat ze in onze wereld van vandaag altijd aan en verbonden waren. We werden gebombardeerd met informatie, en ik denk dat het dat rommelige gevoel van ons leven was dat ons inspireerde om te zeggen: “Nou, een goede nachtrust krijgen betekent echt dat je van die rommel afkomt, je geest en je ruimte opruimt, en probeert die chaos te manipuleren in volgorde.

Leesa-matras

Het bed is erg schoon. Het is symmetrisch. De vier strepen hebben orde, ze zijn schoon en uitgebalanceerd.

Sleepopolis : Dus ik weet dat terwijl je door deze visie werkte en echt met het definitieve ontwerp kwam, er bijna 20 verschillende iteraties van het ontwerp waren. Hoe zagen sommige van die eerdere versies eruit en waarom waren sommige van die eerdere versies niet helemaal geschikt voor het uiteindelijke ontwerp?

Mitch: Dat is een goede vraag. Veel van de originele ontwerpen waren dezelfde oude, dezelfde oude, maar met enkele wendingen. Toen kreeg ik een telefoontje van het bedrijf dat ons breiwerk weeft, en ze kwamen met een nieuwe technologie waarmee het breiwerk op zo’n manier kan worden geproduceerd dat je de zijpanelen niet nodig hebt, wat betekent dat het één naadloos stuk kan zijn. Dat zette me aan het denken, wat kunnen we doen om dat soort technologie op een ingetogen manier te laten zien? Dus ik begon te kijken naar patronen die zich om het hele bed wikkelden, en zo kwamen we op het idee van de vier strepen. De hoes is uniek omdat hij niet de tijk heeft die je op traditionele matrassen vindt. Dit was iets waar we van hielden. We wilden ook zo’n klassiek breigevoel, een soort plaids en dekens en dat soort dingen, dus dit weefsel hielp je dat gevoel na te bootsen.

Leesa Matras definitief ontwerp

Sleepopolis : Wow, dat is heel interessant. Het ontwerp ziet er anders uit dan al het andere dat ik daar heb gezien.

De vier bars zijn mijn favoriet. Het geeft me een gevoel van orde en overzichtelijkheid.

Mitch : Ja, een goed ontwerp vereist een metafoor. Het gevoel in een warme deken gewikkeld op de bank te liggen en geknuffeld te worden bij het vuur was waar ik aan dacht. Hoe kunnen we dat gevoel dat je daar hebt, toepassen op de matras? Geïnspireerd door de klassieke plaids uit de jaren 1900, werd ik geïnspireerd. We wilden het gevoel nabootsen dat je krijgt als je onder een worp ligt, maar het er zo goed uit laten zien dat mensen het niet willen verbergen.

Sleepopolis : Interessant, ja, het is een geweldig ontwerp. Mijn Leesa-matras is onlangs aangekomen en ik geniet er nu al van. Bekijk hier mijn Leesa matras unboxing video

Mitch : Oh, uitstekend. Je gaat het geweldig vinden.

Sleepopolis : Nog een laatste vraag voor jou, een beetje anders dan sommige van deze anderen. Wat zou de Leesa-matras tegen een toekomstige slaper zeggen als hij maar één zin kon uitspreken?

Mitch : Ik denk dat het gewoon zou zeggen, ik ben een betere slaapplaats.

Deel 2 van ons interview met Leesa zal later deze week beschikbaar zijn. David Wolfe (oprichter en voorzitter van Leesa Mattress) zal met me meegaan voor een nieuwe Q&A over alles wat met Leesa te maken heeft.